Sunday, June 27, 2010

Okay let me start this story with Salam. Pulau Tioman family vacation was exhausted, fun and lovely and full of drama as well, i mean a cool drama. haha.

Okay, bertolak malam Rabu. dah siap maghrib isyak semua, kita bertolak. dlm pkul 9 lebih ktorg bertolak, klau ikut plan asal 3 kereta pergi. tp tolak alang kak nadia. so 2 kereta je pergi, malam tu perjalanan memang sunyi and gelap sgt. abah nasihatkan jalan jgn main potong potong, malam tu dah ada jadi mcm mcm. abah langgar kucing, nasib aman sempat elak kat belakang. aku tgk kucing tu dah patah kaki kott. hah, menitik air mata ni. pastu bila acat bawak kereta plak. skit lagi nak langgar lembu. haha. *okay, semua salah pemandu tak baca doa sebelum perjalanan!

Sampai jetty Tioman dalam pkul 4. ferry gerak pkul 7.30, so sempat solat subuh kat jetty tu dulu. lepas tu makan dekat jetty then baru siap siap nak naik ferry. perjalanan nak ke Kampong Genting mengambil masa 1.30 jam, aku duduk kat belakang hirup udara yang nyaman sgt, tgk pulau pulau, dgn bunyi enjen ferry yang kuat. kosong otak ni jadi nya.

Sampai Kampong Genting, kami menginap di Island Reef Resort. at first nak tidur dekat Berjaya Beach Resort, tiba tiba mak tukar. alahai, duduk mana mana pon tak kisah. asalkan selesa. makan tgh hari dekat tp pantai sbb resort tak termasuk makan tgh hari lagi. lepas lunch, semua rest and have a nap dalam bilik. aku satu bilik dgn ateh *si sixsanse tu! malam dinner dekat resort, makan takat isi perut je. lepas makan, mak abah main carem. abg abg aku main kad, haha. siapa kalah kena minum air sirap one shot! haha. aku jadi bar tander, bajet bajet minum todi. haha

Day 2 - bangun pagi, terlepas subuh. haih. bangun pkul 7 lebih, teguk air sebelum gosok gigi *sunahnabi. basuh muka, tp tak mandi sbb sejuk sgtttttt! pastu terus breakfast kat resort. masa breakfast, aku di kejutkan dgn berita yang klakar sgt. haha. Acat kena molesss dgn gayy. haha. fagot gila kot lelaki tu, siapa raba raba abg aku. haha. okay, to me is Yuckks! but sgt klakarr. haha. siap tutup lampu plak tu! haha. okay okay, lepas tu ktorg sewa peralatan nak snorkelling. then naik bout. haaa, memang menarik sgt dlm perjalanan tu. walaupon sedikit mabuk laut! haaa. dalam perjalanan tu, air laut tgh berkocak hari pon mendung mcm nak hujan. sampai sudah dekat Duty Free, aku berpeluang tgk kapal layar boleh di kata kan yacth, byk sgt kott. mcm mcm negara punya kapal layar. kat situ ada jual mcm mcm barang and barang paling murah kat situ - rokok and wine. hah, dua dua aku tak boleh beli. haha, so tgk tgk je lah. aku tak terfikir nak beli. mood utk beli buah tangan tak ada. so aku mls nak beli. aku beli pon 4 keychain je. tak tahu nak bagi siapa. riff nasha? alah, dorg bukan kisah pon. lepas selesai dorg beli, perjalanan di terus kan. naik boat lagi! okayy, air terus berkocak. awan mendung sgt, tp tak kluar setitik pon hujan. perjalanan nak ke merine park mengambil masa setengah jam. semua dah mabuk laut, aku baring kat riba mak dan melelap kan mata. sesudah sampai, semua get ready nak terjun haha. abah and nyah je tak, sbb dorg kena jaga barang. okayyyy, first impression aku snorkelling, "Ya Allah, cantik nya kejadian dlm laut ni." even though aku tak boleh masuk smpai dlm aku still boleh nampak ikan ikan. haa, and bagi dorg makan. serious, best sgt! klau korg semua suka kan kejadian alam, ni lah salah satu kejadian alam yang cantikk. bila aku bagi makan roti, seakan akan ribuan ikan yang dtg. aku tak tahu ikan apa yang dtg tu, tp yang pasti ada 5 jenis yang berbeza and byk sgt. lawa lawa plak tu! habis snorkelling, makan lunch jap kat marine park. and bergambar. perjalanan utk pergi ke 'apa tah' tergendala sbb ombak besar air berkocak and angin kencang, so ktorg berhenti rehat utk stgh jam, lepas tu sambung perjalanan. sampai kat satu pulau tanpa penghuni, pakcik boat tu berhenti atas dasar laut secara tiba tiba. aku dah blur, kenapa dia berhenti tiba tiba? sama ada enjen rosak atau dia jahat! haha. gila drama kann!
aku pon tnya lah makk, pastu pakcik tu ckp pergi lah terjun. haaaa, hebat gila terjun tgh tgh laut tak ada penghuni ni. mamai terjun dulu, then aman. aku pon mula laa. haaa, kat sini plak snorkelling sumpah lagi LAWA. mcm mcm jenis macam macam colour aku jumpa, acat dgn mamai biasa lah, berani sgt pergi jauh jauh. tiba tiba dorg jerit, cepat cepat berenang arah aku a.mizi and aman. dorg jerit -

Mamai : Weh cat, aku nampak todak sebelah kau!
Acat : Eh mana! bodoh, blah jommmm!

cepat cepat dorg renang. haha, tu lah berani sgt kann! haha. terus kan berenang. kali ni, aku plak sorg sorg, semua renang kat tgh tgh. aku sorg je tggl, pakcik boat tu cmpak roti, aku pon tgk lah ikan mengigit sedikit demi sedikit roti tu. tiba tiba depan mata aku ni, ikan semua pergi. pdhal roti tak habis lagi, kelihatan seekor ikan panjang dan bermuncung tajam. kelang kabut aku "Ya Allah! TODAKKKKK! HAAA. ATEH UDA TOLANGGG! AMYA TAKUT NI!" kaki dah krem takut, cepat cepat aku pergi hala dorg. menangis di buat nya! haa, di ingat kan balik klakar di tawakan. haha. smpai menangis aku ketakutan. haha, tp memang pengalaman yang best sgt! dua kali aku nmpak todak, lagi satu kali aku nampak. bila dia berkeliaran. hah, lepas tu aku terus naik. tak berani lah! haha. abah pon naik sbb takut dgn todak! haha. kali ketiga, mamai nampak todak lalu sebelah aman, haha. aman pon naik cuak terus naikk. haha. a.mizi terkilan sbb tak nampak kelibat sekor pon todak. haha, beruntung ni sbb nampak todak beraksi depan mata walaupon rasa takut! haa. penat dah, ktorg pon berkelah atas bout and makan makan. dlm perjalanan balik ke resort, mak and nyah muntah. haha, yang klakar nya. bila nyah muntah, ikan ikan tu makan muntah nyah, berebut rebut plak tu. haha Yuckss! haha. aku pening lalat dahh, terus tidur atas pangkuan mak smbil di urutnya. lena tidur dlm perjalanan tu. balik, bilas badan solat asar terus dan tidur sementara tggu maghrib and makan bbq malam dinner. malam tu dinner mmg happening sgt, haha. lepas makan makan, karaoke time! aku nyanyi lagu matahariku 0.o haha. then mamai aman acat beraksi, last mak aku pon beraksi! haaa, dah mcm mengaji mak aku nyanyi. haha.

Day 3 - bangun pg, lepas lagi subuh -.- bgn pkul 7. siap ut breakfast and pack utk balik :) habis lah ceritaaaaaa. heh!